آزمایش قند خون

 در Uncategorized

 

در گذر زمان، دیابت منجر به آسیب دیدن رگ های خونی و اعصاب می شود. بدین ترتیب بیمار با انبوهی از علائم و نشانه‌ها روبه‌رو می شود : مشکل بینایی، سوزش و بی حسی دست ها و پاها و افزایش حمله یا سکته قلبی.

 

تشخیص به موقع به منزله این است که می توانید درمان را هر چه سریع‌تر آغاز کنید و گام های لازم برای برخورداری از یک سبک زندگی سالم را بردارید.

 

عوارض بیماری دیابت

 

چه کسانی باید آزمایش دیابت را انجام دهند؟

 

 

به طور کلی ممکن است فرد مبتلا به دیابت باشد اما چون در مراحل اولیه بیماری به سر می برد، هیچ گونه علائمی نداشته باشد. اما چنانچه این علائم را داشته باشید، لازم است که آزمایش خون دیابت ( آزمایش قند خون ) را انجام دهید.

 

 

◾ تکرر ادرار یا ادرار کردن بیش از حد

 

◾ احساس تشنگی شدید

 

◾ احساس خستگی مفرط

 

◾ احساس گرسنگی بیش از حد

 

◾ تاری دید

 

وجود زخم هایی که به سادگی ترمیم نمی شود

 

 

 

آزمایش خون دیابت

 

 

علاوه بر این افراد در شرایط زیر نیز لازم است که آزمایش خون دیابت ( آزمایش قند خون ) بدهند.

 

◾ سابقه ابتلا به دیابت در خانواده

 

◾ زنانی که سابقه سندروم تخمدان پلی کیستیک دارند

 

◾ افرادی که سابقه فشار خون بالا، تری گلیسرید بالا، کلسترول HDL کم و یا ابتلا به بیماری قلبی دارند

 

◾ خانم هایی که مبتلا به دیابت بارداری شده اند.

 

 

آزمایش‌های ضروری برای افراد دیابتی:

 

آزمایش تشخیص دیابت :

 

 

آزمایش تشخیص دیابت A1C یک آزمایش خون معمولی است که برای تشخیص دیابت نوع 1 و 2 استفاده می شود. به آزمایش A1C اسامی مختلف دیگری مانند هموگلوبین گلیکه، هموگلوبین گلیکوزیله، هموگلوبین A1C و HbA1C هم گفته می شود.

 

آزمایش A1C نشان دهنده سطح قند خون طی دو تا سه ماه گذشته است. به طور خاص، آزمایش A1C نشان می دهد که چه درصدی از هموگلوبین توسط قند پوشیده شده است

 

سطح بالاتر A1C، نشان دهنده کنترل کم تر قند خون شما و خطر بالاتر ابتلا به دیابت است.

 

 

 

 

 

آزمایش قند خون ناشتا:

 

 

در این نوع آزمایش خون دیابت ( آزمایش قند خون ) فرد باید ناشتا باشد، یعنی به مدت 12 الی 8 ساعت هیچ غذایی مصرف نکرده باشد. اگر در نتیجه آزمایش قند خون کمتر از 100 باشد، نرمال است. اگر بین 100 تا 125 باشد نشان دهنده ی این است که فرد در آستانه ی ابتلا به قند خون است، اما هنوز دیابتی نشده است. و اگر نتیجه آزمایش قند خون بزرگ تر و مساوی 126 باشد، و پس از دو دوز تکرار آزمایش، همین عدد نشان داده شود، یعنی فرد به دیابت مبتلا شده است.

 

آزمایش تصادفی قند خون:

 

 

در آزمایش تصادفی قند خون، بدون توجه به زمانی که آخرین بار غذا خورده شده است، نمونه گیری از فرد صورت می گیرد. نتایجی که بزرگتر مساوی ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشند، نشانه‌ای از وجود دیابت هستند.

 

 

 

آزمایش خون دیابت

 

 

آزمایش دیابت از نوع تحمل گلوکز خوراکی :

 

 

این تست دیابت با اینکه زمان بیشتری را برای اعلام نتیجه نهایی نیاز دارد، اما از دقت بسیار بالاتری برخوردار است، به گونه ای که نتیجه به دست آمده از آن به مراتب قابل استناد تر می باشد. لازم به ذکر است که برای تشخیص دیابت حاملگی نیز از این نوع تست دیابت استفاده می شود. در این تست دیابت هم فرد باید ناشتا باشد به صورتی که ۸ ساعت قبل از انجام آزمایش چیزی نخورده باشد.

 

آزمایش ادرار برای تشخیص دیابت:

 

 

آزمایش ادرار، همیشه برای تشخیص دیابت به کار نمی‌رود. در صورتی که پزشک گمان کند که فرد دیابت نوع ۱ دارد، آنگاه ممکن است از این آزمایش استفاده کند. هنگامی که بدن از بافت چربی، به جای قند خون برای تولید انرژی استفاده می کند، کتون بادی ها تولید می شوند.

 

آزمایشگاه‌ها در حین انجام آزمایش ادرار، وجود این کتون بادی ها را بررسی می کنند. در صورتی که کتون بادی ها به میزان متوسط تا زیاد در ادرار وجود داشته باشند، این یعنی بدن شما به اندازه کافی انسولین تولید نمی کند.

 

آزمایش قند خون

 

 

سخن پایانی

 

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع آزمایش خون دیابت ( آزمایش قند خون ) آشنا کنیم. امید است از مطالعه این مقاله استفاده کافی برده باشید. بنابراین اگر در خانواده ی خود سابقه ی بیماری دیابت داشته اید و یا علائم دیابت را در خود مشاهده می کنید، لازم است که از طریق یکی از انواع آزمایش خون دیابت ( آزمایش قند خون ) که در این مقاله معرفی شد، برای تشخیص و کنترل بیماری اقدام نمائید.

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

Language