انواع تست تشخیص کرونا

 در Uncategorized

آزمایش PCR چیست؟

آزمایش PCR برای تشخیص وجود کرونا در بدن فرد انجام می شود. PCR مخفف Polymerase Chain Reaction است و در صورت ارجاع به پزشک، همان آزمایشی است که دکتر در نسخه شما می‌نویسد تا درصورتی که به کرونا مبتلا هستید، مشخص شود. آزمایش PCR از طریق یک سواب، مایه مخاطی را از ته گلو با بینی نمونه برداری می‌کند و جهت تشخیص وجود کرونا یا عدم وجود آن، آن را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌دهند.

چه زمانی این تست درخواست می‌ شود؟

اگر شما یکی از علائم ابتلا به بیماری عفونی حاد تنفسی کرونا مثل سرفه خشک، تب بالا، سردرد، بدن درد و تنگی نفس را داشته باشید، انجام این آزمایش برای شما ضروری است. تصمیم‌گیری در مورد انجام آزمایش RT-PCR کرونا بر اساس شرایط اپیدمیولوژیک جامعه، نشانه‌های بالینی فرد و علاعم بیماری کرونا صورت می‌گیرد. بهترین زمان انجام آزمایش پی سی آر کرونا (RT-PCR) برای نمونه‌های گرفته شده از انتهای بینی و حلق از زمان شروع علائم بیماری تا ۸ روز پس از آن می‌باشد.
پس از یک هفته از شروع علائم به دلیل پیشروی ویروس به سمت مناطق تحتانی دستگاه تنفس تعداد ویروس در بخش‌های تنفسی فوقانی (حلق و بینی) به تدریج کاهش می‌یابد و نمونه‌های گرفته شده از بخش‌های تحتانی تنفسی مثبت خواهند شد. در زمانی که فرد علائم بالینی خفیفی همچون تب ملایم احساس خستگی، بدن‌ درد، آبریزش بینی، گلودرد و اسهال را نشان می‌‌دهند، انجام تست RT-PCR در صورت تشخیص و توصیه پزشک انجام خواهد گرفت.

انجام آزمایش مولکولی کووید ۱۹ برای گروه های پرخطر ضرورت بیشتری دارد. افراد پرخطر از نظر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در گروه‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • افراد بالاتر از ۵۵ سال
  • افراد مبتلا به بیماری‌های نقص سیستم ایمنی
  • مصرف‌کنندگان داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی (انواع کورتون‌ها)
  • افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت ، فشار خون بالا، مشکلات قلبی- عروقی و مشکلات تنفسی وسرطان
  • خانم‌های باردار
  • کارمندان بخش مراقبت‌های پزشکی نیز در گروه افراد پر خطر قرار گرفته می‌شوند. این افراد به محض نشان دادن علائم خفیف بیماری ملزم به انجام تست RT-PCR کووید ۱۹ می‌باشند.

باید توجه داشت که در افراد مشکوک مبتلا به عفونت کووید ۱۹ با علائم شدید و پیشرفته بیماری، نیاز به انجام این آزمایش نمی‌باشد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن لازم است تحت مراقبت‌های بیمارستانی قرار گیرند.

 

دقت آزمایش PCR چقدر است؟

آزمایش PCR در حال حاضر قابل اعتمادترین آزمایشی است که در رابطه با بیماری کرونا انجام می‌شود. تنها مشکلی که در رابطه با این آزمایش وجود دارد این است که اگر فرد در روزهای ابتدایی ابتلا به کرونا باشد به کمک این تست وجود ویروس در بدن او تشخیص داده نمی‌شود. از طرف دیگر برخی از اوقات مخاط بینی و گلو نشانه‌هایی از عفونت را در خود ندارند و به همین دلیل باز هم این تست نمی‌تواند به طور ۱۰۰% کرونا را تشخیص دهد.

 

 

آزمایش آنتی بادی چیست؟

آزمایش آنتی بادی برای کسانی استفاده می‌شود که پیش‌تر به کرونا مبتلا شده‌اند. از این آزمایش برای تشخیص وسعت بیماری استفاده می‌شود و نمی‌توان به کمک آن متوجه شد که آیا فرد بیمار به بیماری کرونا مبتلا شده است و یا خیر. آزمایش آنتی بادی از طریق آزمایش خون انجام می‌شود. در این آزمایش پزشکان به دنبال آنتی بادی های ویروس کرونا می‌گردند. زمانی که بدن دچار یک ویروس شده باشد، بدن پس از مدتی شروع به تولید آنتی بادی می‌کند. آنتی بادی ها به طور کل ۴ روز تا یک هفته بعد از ابتلا به بیماری در بدن ایجاد می‌شوند، از این رو نمی‌توان از آزمایش آنتی بادی برای تشخیص ابتلا به بیماری کرونا استفاده کرد. آزمایش آنتی بادی را به اسامی آزمایش CRP و آزمایش IGG نیز می‌شناسند.

آزمایش آنتی بادی بالغ بر ۱۲۰ نوع است. گفتنی است در صورت مثبت شدن نتیجه انتی بادی، هیچ تضمین خاصی وجود ندارد که این آنتی بادی‌های موجود در بدن شما بتواند مانع از ابتلای دوباره به کرونا شود. از این رو به نکات مرتبط با پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا همچنان اهمیت بدهید.

روش انجام این آزمایش به این صورت است که از انگشت فرد خون می‌گیرند و پس از آزمایش‌های انجام شده بر روی خون فرد، پس از ۱ تا ۳ روز نتیجه آزمایش به فرد آزمایش‌دهنده اعلام می‌شود.

 

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

Language