همه چیز درباره ی سمپلر ها

 در Uncategorized

سمپلر

سمپلر از مهمترین و پرکاربرد ترین ابزار های موجود در بخش های مختلف آزمایشگاه ها می باشد که برای برداشت و انتقال حجم معینی از مایعات و محلول های مورد نظر استفاده می گردد.

سمپلر که گاهی میکروپیپت هم گفته میشود در انوع سمپلر ثابت که فقط حجم معین و تعیین شده ای را جابجا می نماید و سمپلر متغیر که قابل استفاده بر روی حجمی بین کمترین و بیشترین حجم تعیین شده می باشد و سمپلر چند کاناله که خود به دو دسته سمپلر 8 کاناله و سمپلر 12 کاناله تقیسم می شوند تا بصورت همزمان و یکجا در رک ها بکار گرفته شوند.

سمپلر ها و میکروپیپت ها چیستند؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اساس کار سمپلر ها مکانیکی بوده و با نیروی دست عمل مکش و تخلیه صورت میگیرد که خود نیازمند مهارت و تجربه است زیرا اینکار باید به آرامی و مهارت صورت گیرد زیرا در غیر اینصورت عملکرد دستگاه دچار مشکل شده و ممکن است اختلاف بین حجم کشیده شده و حجم تعیین شده زیاد باشد.

سمپلر الکترونیک بر خلاف دیگر سمپلرها بر اساس نیروی الکترونیکی عمل کرده و نیروی انسانی نقش چندانی در آن ایفا نمیکند و مکش و تخلیه در این میکروپیپت ها بر اساس تنظیمات دستگاه و بصورت یکنواخت صورت میگیرد.

کارکرد سمپلر ها از لحاظ فنی در دو دسته قرار میگیرد که اولی که عمده میکروپیپت ها را شامل میشود بصورت جابجایی هوا است بگونه ای که فضای بین پیستون و مایع مورد نظر هوا وجود دارد و با جابجایی هوا سمپلر کار میکند و در نوع دوم پیستون مستقیما با مایع در ارتباط می باشد که برای کار با محلول های غلیظ با ویسکوزیته بالا ساخته میشوند.

حجم های تعیین شده برای سمپلرها بسته به مارک های مختلف بین 0.1 تا 10000 میکرولیتر می باشد.

 

نکاتی درخصوص نگهداری و کار با سمپلر / میکروپیپت :

 

  • در حد امکان در آزمایشگاه از پایه سمپلر استفاده شود.

  • بنا به میزان کارکرد و مواد مورد استفاده، سمپلر بصورت دوره ای سرویس، روغن کاری و کنترل کیفی شود.

  • زمانی که مایع درون سر سمپلر / نوک سمپلر است به هیچ عنوان در حالت افقی قرار نگیرد زیرا محلول وارد شفت دستگاه شده و باعث گرفتگی و عملکرد بد می شود.

  • در زمان کار با رک، سمپلر را به شدت و با ضربه وارد سرسمپلر نکنید زیرا اینکار باعث کج شدن شفت و یا شکستگی آن می شود.

  • از سفت بودن سرسمپلر روی میکروپیپت اطمینان حاصل شود تا به اصطلاح سمپلر هوا نکشد.

کالیبراسیون سمپلر :

کالیبراسیون به معنی بدست آوردن اختلاف بین نتایج واقعی با میزان حجم مورد نظر دستگاههای اندازه گیری است. سمپلر هم به عنوان یک ابزار اندازه گیری در آزمایشگاه نیاز به کالیبراسیون دوره ای دارد تا در صورت مشاهده اختلاف با معیارهای استانداردهای بین المللی و ملی، نسبت به رفع اختلاف اقدام شود. زیرا این اختلاف مستقیما در نتایج بدست آمده آزمایش و در نتیجه تصمیم گیری های مرتبط دخیل خواهد بود.

طبق استاندارد، از روش وزن سنجی برای کالیبراسیون سمپلر استفاده می شود. روش دیگری بنام رنگ سنجی وجود دارد که برای کنترل کیفی عملکرد سمپلر در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

برای کالیبره کردن سمپلر شرکت هایی تحت عنوان آزمایشگاه کالیبراسیون وجود دارند که توسط مراجع ذیصلاح تایید صلاحیت شده اند و با بررسی سمپلر، گزارش کالیبراسیون را برای درخواست کنندگان صادر می نمایند.

 

راهنمای خرید سمپلر مناسب :

  • از مارک های معتبر و معروف در بازار استفاده شود. هر چند هزینه اولیه خرید مارک های خوب بالا بوده اما طول عمر و کارایی بالاتری بر خلاف مارک های ضعیف و تقلبی دارند.

  • سمپلر قابل اتوکلاو بخرید.

  • میکروپیپت / سمپلر دارای گواهی کالیبراسیون شرکتی باشد.

  • برای آزمایش های مهم و حساس سعی شود از سمپلر ثابت به دلیل بالا بودن دقت نسبت به سمپلر متغیر استفاده شود.

  • کمپانی سازنده استانداردهای بین المللی برای تولید سمپلر را داشته باشد و کد رنگ های استاندارد برای استفاده از سرسمپلر مناسب را دارا باشد.

  • از خدمات پس از فروش و تامین قطعات در صورت خرابی توسط سازنده یا فروشنده اطمینان حاصل کنید.

 

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

Language