سرطان خون چیست ؛ علائم، تشخیص و درمان سرطان خون

 در Uncategorized

سرطان خون چیست؟

اختلال در روند تولید سلول‌های خونی سبب ایجاد سرطان خون می‌شود. در چنین شرایطی، سلول‌ها دیگر نمی‌توانند کار طبیعی خود را انجام دهند و ممکن است تعدادشان بسیار زیاد و خارج از کنترل شود. بنابراین خون نمی‌تواند کار مربوط به خود را به‌درستی انجام دهد. برای مثال نمی‌تواند علیه عفونت ها بجنگد یا خونریزی ناشی از یک زخم را مهار کند.

انواع سرطان ها

 لوسمی: یکی از انواع سرطان که به علت رشد و تکثیر غیرعادی و بیش از حد گلبول های سفید خون تشکیل می شود. لوسمی به معنای خون سفید می باشد. این نوع از سرطان در کودکان بیشتر است. مشکلی که در اثر این نوع از سرطان ایجاد می کند:

1. اختلال در روند کاری که مخصوص به این سلول هاست و آن هم مبارزه با عفونت ها می باشد.

2. در خون روند تولید گلبول های قرمز و پلاکت خون دچار مشکل می گردد. خود همین نوع از سرطان چهار تقسیم بندی دیگر دارد که زیر مجموعه همین نوع هستند.

لنفومی: مایعات اضافی بدن توسط سیستم لنفاوی دفع می شوند که در صورت بروز این نوع سرطان دچار مشکل می شوند. در واقع رشد بی رویه سلول های لنفاوی عملکرد آنها را مختل می کد. و نیز آن که بدن نمی تواند در برابر عفونت ها مقاومت کند.

میلوما : در این نوع از سرطان پلاسمای خون با مشکلاتی مواجه می شود که آنتی بادی در بدن ایجاد نمی شود در نتیجه این فرایند، بدن انسان مقابل مواد عفونی و مضر برای بدن قدرت مقابله نخواهد داشت.

لوسمی میلوئیدی مزمن

لوسمی میلوئیدی حاد

لوسمی لنفوسیتی مزمن

لوسمی لنفوسیتی حاد

 

آشنایی با انواع سرطان خون، علائم اولیه و روش های درمان سرطان خون

علائم هشدار دهنده زودرس سرطان خون

علائم سرطان خون اغلب بسته به نوع سرطان خون تشخیص داده شده، متفاوت است. برخی از علائم مانند تعریق شبانه، تب، خستگی و احساس درد مانند علائم آنفولانزا است. برخلاف علائم آنفولانزا که به طور کلی با بهبود شما فروکش می کند، علائم سرطان خون به طور کلی بیش از دو هفته طول می کشد و ممکن است شامل کاهش وزن ناگهانی، درد استخوان و مفصل و خونریزی یا کبودی آسان باشد. سایر علائم هشدار دهنده زودرس سرطان خون عبارتند از:

  • تب، لرز
  • خستگی، ضعف
  • از دست دادن اشتها
  • عرق شبانه
  • ناراحتی شکمی
  • سردرد
  • تنگی نفس
  • عفونت های مکرر
  • پتشیا (لکه های قرمز کوچک زیر پوست)

از آنجا که برخی شرایط به عنوان عوارض جانبی بیماری رخ می دهد، موارد زیر ممکن است علائم سرطان خون باشد:

کم خونی: تعداد کم گلبول های قرمز خون. سلول های قرمز خون اکسیژن را به اطراف بدن منتقل می کنند. این وضعیت ممکن است منجر به ضعف، خستگی یا تنگی نفس شود.

لکوپنی: تعداد کم گلبول های سفید خون. کاهش تولید لکوسیت های عملکردی (گلبول های سفید خون) دفاع ایمنی بدن را تضعیف می کند که ممکن است شما را مستعد ابتلا به عفونت کند.

ترومبوسیتوپنی: تعداد پلاکت خون پایین. پلاکت ها سلول های خونی هستند که مسئول لخته شدن خون هستند. کمبود پلاکت خون ممکن است منجر به کبودی یا خونریزی آسان شود.

تورم غدد لنفاوی: در بعضی موارد، علائم سرطان خون ممکن است تورم قابل توجه گردن، زیر بغل یا کشاله ران باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که سرطان خون به غدد لنفاوی گسترش یافته است.

بزرگ شدن کبد یا طحال :  تجمع سلول های غیرطبیعی خون در کبد یا طحال ممکن است باعث احساس سیری (از دست دادن اشتها) یا تورم در سمت چپ و بالای شکم شود.

سرطان خون از علائم و تشخص تا درمان - دکتر یوسف فام فلوشیپ جراحی کولورکتال

راه های تشخیص سرطان خون

  • بررسی وضعیت غدد لنفاوی ، طحال ، کبد و دیگر اعضای بدن
  • آزمایش خون
  • نمونه برداری مغز استخوان
  • بررسی سازگاری بافتی
  • بررسی کروموزومی
  • عکس برداری از قفسه ی سینه با اشعه ی ایکس

نحوه درمان سرطان خون

نحوه درمان این سرطان به عوامل زیادی بستگی دارد. گزینه های درمانی سرطان خون را بر اساس سن و وضعیت بیمار و سلامت عمومی وی، نوع سرطان خون، میزان گسترش سرطان خون و.. متفاوت است.

انواع روش های درمان سرطان خون

همانطور که اشاره شد، شیمی درمانی اصلی ترین و مهم ترین راه درمانی سرطان به شمار می رود. پس از آن، پیوند سلول های بنیادی راه درمانی دیگری است که محدودیت های خاص خود را دارد. استفاده از پرتو درمانی برای از بین بردن توده های سلولی و توقف رشد آنها انجام می شود. در ادامه به طور مختصر روش های درمانی سرطان خون و مراحل آن آورده شده است.

  • آزمایشات بالینی و مراجعه مداوم و منظم به پزشک معالج: اولین راه برای درمان بسیاری از انواع سرطان و همچنین سرطان خون بررسی تجویز آزمایشات بالینی و تشخیص نوع سرطان است. در آزمایشات بالینی روش های جدید و بهتری برای پیشگیری، بررسی و درمان این سرطان ارائه می گردد. این آزمایشات نحوه پیشرفت سرطان و سرعت آن را ارزیابی می کند. این امر در به کارگیری نوع روش درمانی بسیار اهمیت دارد. این آزمایشات شامل معاینات بدنی، آزمایش خون، سیتوژنتیک، اشعه ایکس، آسپیراسیون مغز استخوان یا ضربه های ستون فقرات است.  یکی دیگر از اهمیت انجام آزمایشات بالینی این است که گاهی اوقات به نظر می رسد سرطان به طور کامل از بین رفته است؛ اما پس از درمان دوباره برمی گردد. در این حالت بررسی آزمایشات می تواند به تشخیص به موقع کمک کند. همچنین به عنوان مثال افرادی که سرطان خون لنفوسیتیک مزمن دارند و هیچ علائمی ندارند، درمان آنها نیز به تعویق می افتد. در این شرایط مراجعه به پزشک به طور منظم بسیار مهم است تا در صورت لزوم درمان آغاز شود.
  • شیمی درمانی: در این روش درمانی رایج از داروهایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. بسته به دارو، شیمی درمانی می تواند از طریق دهان، از طریق IV به داخل ورید، از طریق کاتتر یا مستقیم به مایع مغزی نخاعی انجام شود. شیمی درمانی سلول های سرطانی را که رشد سریع دارند را از بین می برد. این دارو همچنین می تواند به سلول های طبیعی که به سرعت تقسیم می شوند آسیب برساند. این روش اغلب باعث عوارض جانبی می شود.
  • درمان هدفمند یا استفاده از داروهای خاص: افراد مبتلا به سرطان خون میلوئیدی مزمن و برخی مبتلا به سرطان خون حاد لنفوبلاستیک ممکن انددرمان های هدفمند یا داروهایی را که رشد سلول های سرطان خون را مسدود می کنند، دریافت کنند. روش های درمانی هدفمند سلول های سرطانی را از بین برده و به سلول های سالم اطراف آسیب کمتری وارد می کنند. ایماتینیب (Gleevec) اولین درمان هدفمندی است که برای سرطان خون میلوئیدی مزمن تایید شده است. اما اکنون داروهای دیگری نیز استفاده می شود.
  • ایمونوتراپی: همانطور که از آن پیدا است این روش درمان سرطان خون، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد. در واقع این روش درمانی قدرت طبیعی بدن را در برابر سرطان خون بهبود می بخشد. واین کار را با استفاده از داروها و موادی که فرد دریافت می کند انجام می دهند.  یک نوع آن، ماده ای است به نام آنتی بادی مونوکلونال. این دارو با تزریق IV تزریق می شود و به سلولهای لوسمی متصل می شود و آن ها را از بین می برد یا به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا آنها را از بین ببرد. این راه درمانی برای بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان خون و لنفوم نتیجه بخش واقع شده است.
  • پرتو درمانی : در این روش درمانی از دسته ای پرتوهای متمرکز که دارای انرژی بالایی هستند برای از بین بردن توده های سرطانی استفاده می کنند. در واقع پرتو درمانی از پرتوهای پرانرژی برای از بین بردن سلول های لوسمی استفاده می کند. نحوه استفاده از این روش متفاوت است. گاهی افراد به صورت متمرکز از این پرتو ها برای ناحیه ای خاصی استفاده می کنند؛ اما در سرطان خون معمولا کل بدن تحت این تابش ها قرار می گیرد تا سلول های خونی و مغز استخوان که به صورت بی رویه رشد کرده اند از بین روند.
  • پیوند سلول های بنیادی: پیوند سلول های بنیادی یک روش درمانی محسوب می شود. در واقع در این روش، با استفاده از دوز های بالای داروها تمامی سلول های سرطانی و سلول های سالم خون و همچنین مغز استخوان از بین می رود. سپس سلول های بنیادی سالم از طریق ورید به فرد بیمار تزریق می شود تا جایگزین سلولهای تخریب شده توسط درمان شوند. سلول های بنیادی ممکن است از خود فرد مبتلا به سرطان خون یا از سلول های بنیادی اهدایی تهیه و تزریق شود. سلول های بنیادی می توانند از خون ، مغز استخوان یا بند ناف دریافت شوند.

 

 

 

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

Language