انواع گلبول های سفید

 در Uncategorized

گلبول های سفید

گلبول های سفید به همراه سلول های قرمز خون، پلاکت ها و پلاسما یکی از چهار مؤلفه اصلی خون می باشند. گلبول های سفید که به آن لکوسیت نیز گفته می شود، یک جزء لاینفک خون و بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن می باشند و به راحتی می توانند عفونت های ایجاد شده در بدن را تشخیص دهند و با آنها مقابله کنند. گلبول های سفید برای مبارزه با عفونت و کمک به سایر پاسخ های ایمنی، آنتی بادی تولید می کنند.

 

 

انواع گلبول های سفید

انواع مختلف گلبول های سفید وجود دارد که هر کدام نقش های متفاوتی در بدن دارند که شامل:

نوتروفیل ها

نوتروفیل ها و مونوسیت ها که به طور عمده بازیگران اصلی دفاع بدن در برابر عفونت های باکتریایی هستند. نوتروفیل ها در مغز استخوان ساخته شده و در جریان خون گردش می کنند. نوتروفیل ها از رگ های خونی به داخل بافت آلوده منتقل می شوند تا به باکتری ها حمله کنند. چرک موجود در جوش (آبسه) عمدتاً از نوتروفیل ها تشکیل شده است. به طور معمول، یک عفونت جدی باکتریایی باعث می شود بدن تعداد نوتروفیل ها را افزایش داده و در نتیجه تعداد سلول های سفید خون طبیعی بیشتر (WBC) باشد. هنگامی که WBC کم است، ممکن است نوتروفیل های کافی برای دفاع در برابر عفونت های باکتریایی وجود نداشته باشد.

ائوزینوفیل ها و بازوفیل هاتفاوت بین بازوفیل و ائوزینوفیل

بازوفیل ها شامل گروهی از سلول ها می باشند به نام گرانولوسیت ها. ائوزینوفیل ها و بازوفیل ها یکی از اشکال گرانولوسیت ها می باشند. گرانولوسیت ها حاوی سلول های گرانول هستند که  عمدتاً در پاسخ های التهابی و آلرژیک نقش دارند.

لنفوسیت ها

سیستم ایمنی بدن چه نقشی دارد؟ (شناخت آن در 4 گام)

لنفوسیت ها که می توانند سلول های T یا سلول های B باشند، در برابر ارگانیسم های خارجی آنتی بادی تولید می کنند و به ویژه در مبارزه با ویروس ها نقش دارند. لنفوسیت ها در بافت لنفوئید در طحال، غدد لنفاوی و غده تیموس ساخته می شوند. انواع مختلفی از لنفوسیت ها وجود دارد. لنفوسیت ها مواد خارجی را از میکروب ها (باکتری ها یا ویروس ها) در بدن شناسایی می کنند و آنتی بادی ها و سلول هایی را ایجاد می کنند که به طور خاص آنها را هدف قرار می دهند. از چند روز تا هفته ها طول می کشد تا لنفوسیت ها یک ماده خارجی جدید را بشناسند و حمله کنند.

مشکلات مربوط به میزان گلبول های سفید

افزایش تعداد غیرمعمول یا کم تعداد گلبول های سفید خون ممکن است نشانه یک مشکل اساسی در بدن باشد.

آشنایی با انواع سرطان خون، علائم اولیه و روش های درمان سرطان خون

کاهش گلبول های سفید در بدن

اگر تعداد بسیار کمی سلول های سفید خون به نام نوتروفیل ها در بدن وجود داشته باشد، به معنای وجود عارضه نوتروپنی می باشد. این عارضه ممکن است نشانه یک مشکل جدی باشد، یا ممکن است فقط به این دلیل باشد که ویروس وارد بدن شده است. همچنین این عارضه می تواند پس از درمان سرطان بروز کند.

میزان نرمال گلبول های سفید خون

شمارش تعداد گلبول های سفید خون در یک نمونه خون انجام می شود که با نام اختصاری  WBC شناخته می شود. میزان نرمال گلبول های سفید خون در محدوده 4000 تا 11000 سلول در هر میکرولیتر است. میزان  WBC پایین لکوپنی نام دارد و  میزان  WBC بالا لکوسیتوز گفته می شود.

همچنین تعداد نوتروفیل های نرمال مطلق (ANC) در محدوده 1500 تا 8000 سلول در هر میکرولیتر است. اگر ANC برای مدت زمان طولانی کمتر از 500 باشد، ممکن است خطر ابتلا به عفونت باکتریایی جدی افزایش یابد. تعداد کم نوتروفیل ها نیز نوتروپنی نامیده می شود.

 

گلبول سفید — به زبان ساده - مجله فرادرس

 

 

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

Language