انواع سر سمپلر ها

 در Uncategorized

سرسمپلر یا تیپ یکی از ابزارهای آزمایشگاهی است که از پلاستیک (پلیمر پلی‌پرولین) ساخته می‌شود. سمپلرها جایگاهی برای نصب سرسمپلر دارند که این قطعه پلاستیکی در آن جای می‌گیرد و نمونه از طریق سرسمپلر برداشته و منتقل می‌شود.

 

سرسمپلر چیست؟

سمپلرها یکی از مهم‌ترین ابزارهای آزمایشگاهی برای انتقال محلول‌ها و نمونه‌ها به شمار می‌آیند. سمپلر با کمک قطعات پلاستیکی به نام سرسمپلر یا تیپ (Tip) می‌توانند حجم‌های معینی از نمونه را جابجا کنند. تیپ‌ها در واقع بخش مهمی از سمپلرها هستند که بدون آن‌ها، سمپلرها نمی‌توانند نمونه‌ها را جابجا کنند. در واقع سرسمپلرها یک سیستم نمونه‌برداری قابل اعتماد و دقیق ایجاد می‌کنند.

 

سرسمپلر‌ها قطعاتی از جنس پلاستیک هستند که در جابجایی (برداشت و تخلیه نمونه‌ها) در سمپلرها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
سرسمپلرها معمولا استریل هستند و برخی از آن‌ها که در بسته‌بندی‌های عمده به فروش می‌رسند که قبل از استفاده باید اتوکلاو شده تا برای انجام فعالیت‌های حساس و دقیق آزمایشگاهی آماده شوند. سرسمپلرها به صورت یک بار مصرف هستند و بعد ار هر بار استفاده دور انداخته می‌شوند به همین دلیل یکی از پرمصرف‌ترین وسایل آزمایشگاهی به شمار می‌آیند.

سر سمپلر های آبی، زرد و کریستالی| دسته بندی | فیلتر دار، R/D free و معمولی  | آراز زیست

سرسمپلرها با توجه به حجم‌هایی که می‌توانند جابجا کنند، به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند.
از این رو، سرسمپلرها متناسب با نوع سمپلر و حجمی که جابجا می‌کنند، به چند دسته تقسیم می‌شوند. این تقسیم‌بندی به صورت قراردادی با رنگ‌های مجزا قابل تشخیص است:

۱- در سمپلرهایی با قابلیت حجم‌های کم (۱۰- ۰٫۵) میکرولیتر از سرسمپلرهای کریستالی (سفید و شفاف) استفاده می‌شود. این نوع سرسمپلرها معمولا در فعالیت‌های دقیق مولکولی کاریرد دارند.
۲- تیپ‌های زرد رنگ برای سمپلرهای ۲۰-۲ و ۲۰۰-۲۰ میکرولیتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
۳- برای سمپلرهایی که حجم‌های بالا مانند مانند ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ میکرولیتر را انتقال می‌دهند، از سرسمپلرهای آبی استفاده می‌شود.
۳- تیپ‌های سفید رنگی نیز وجود دارند که در مواردی که نیاز به جابجایی حجم‌های خیلی بالا (۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میکرولیتر) است، از آن‌ها استفاده می‌شود.
سرسمپلرها علاوه بر این که بر اساس حجمشان طبقه‌بندی می‌شوند، با توجه به نوع کاربردشان انواع متفاوتی دارند. به این ترتیب، تیپ‌ها در انواع غیراستریل، استریل و فیلتردار تقسیم‌بندی می‌شوند

سر سمپلر | سمیر مهر رامان-سهامی خاص

سرسمپلرهای غیراستریل

متداول ترین نوع سرسمپلرها، انواع غیراستریل آن‌ها محسوب می‌شوند. این نوع از سرسمپلرها معمولا در آزمایشگاه‌هایی که کارهای بسیار دقیق صورت نمی‌گیرد و یا زمان کافی برای پر کردن رک‌های سرسمپلر و اتوکلاو کردن آن‌ها وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته دیگری که در مورد این سرسمپلرهای غیراستریل وجود دارد، این است که این سمپلرها به صورت عمده در بسته‌بندی‌هایی با تعداد بالا و با قیمت مناسب نسبت به سایر انواع سرسمپلر قابل تهیه هستند، بنابراین در آزمایشگاه‌های بزرگ با حجم کاری بالا، تهیه سرسمپلرهای غیر استریل در بسته‌بندی‌های عمده مقرون به صرفه است.

 

سرسمپلرهای استریل

در آزمایشگاه‌هایی که کارهای بسیار دقیقی انجام می‌گیرد، اغلب از سرسمپلرهای استریل بسته‌بندی شده داخل رک استفاده می‌شود. در این آزمایشگاه‌ها، معمولا سمپلرهای چند کاناله به کار می‌روند و به همین دلیل روزانه تیپ‌های بیشتری مصرف می‌شود و زمان لازم برای پر کردن رک‌های سرسمپلرها و اتوکلاو کردن‌ها وجود ندارد. بنابراین علیرغم هزینه بالا، بهترین گزینه برای این آزمایشگاه‌ها، استفاده از سرسمپلرهای استریل بسته‌بندی شده در رک است.

 

سرسمپلرهای استریل معمولا به صورت بسته‌بندی‌های موجود در رک‌ها ارائه می‌شوند.
سرسمپلرهای استریل اغلب به صورت DNase free و RNase free ( عاری از آنزیم‌های DNase و (RNase و عاری از هرگونه پیروژن تولید می‌شوند. به همین دلیل از این سرسمپلرها برای کار در کشت‌های سلولی که بسیار حساس به آلودگی هستند، ایده آل به شمار می‌آیند

سرسمپلرهای فیلتردارسرسمپلر فیلتردار شفاف 1000 میکرولیتری پایه 100 می

این تیپ‌ها دارای فیلتر در قسمت فوقانی (نزدیک محل اتصال به سمپلر) هستند. داشتن فیلتر احتمال آلودگی و وجود ذرات معلق و آئروسل را در کار با این سرسمپلرها به صفر می‌‌رساند. از این رو سرسمپلرهای فیلتردار برای فعالیت‌های آزمایشگاهی حساس به آلودگی مانند PCR و تست‌های پزشکی و پزشکی قانونی بسیار مناسب هستند.

 

 

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

Language